3 juni 2021
‘Door de coronacrisis is de vraag naar contactloze betaaltoepassingen in een stroomversnelling gekomen. Inmiddels vindt 86% van de pintransacties contactloos plaats, waarvan 15% wordt afgerekend met o.a. Google Pay, Apple Pay en Wearables. Supersnel en zo eenvoudig mogelijk kunnen betalen is wat klanten graag willen. Daarom staat innovatie van het betalingsverkeer hoog op de agenda van ABN AMRO. Als eerste grootbank van Nederland heeft ABN AMRO voor Android gebruikers onlangs Google Pay geïntroduceerd. Daar zal het zeker niet bij blijven, want de technologie en verdergaande digitalisering biedt ons ongekende mogelijkheden.’
Maarten van Rutte is Business Developer Digital Payments bij ABN AMRO. Hij studeerde International Business and Marketing Management en maakte 3 jaar geleden de overstap vanuit een B2B omgeving naar ABN AMRO. ‘Dat gemak voor onze klanten realiseren, is een geweldige uitdaging. Het geeft me enorm veel energie om samen met business én interne partners te zoeken naar betaaloplossingen die het dagelijks leven van onze klanten een stukje aangenamer maken. Persoonlijk geniet ik ervan dat ik als productmanager in dat proces betrokken ben bij zowel de in- als externe stakeholders. Dat loopt uiteen van het contact met Big Techs als Google, Apple, Samsung en Mastercard, tot de contractonderhandelingen, e-commerce & marketing campagnes of de inrichting van (fraude)systemen. Als productmanager voel je de verantwoordelijkheid en worstel je met tegenvallers, maar geniet je des te meer van een succesvolle lancering die mogelijk is gemaakt door samenwerking met vele afdelingen binnen ABN AMRO.’
Tokenization
‘Gemak en eenvoud heeft als tegenhanger dat consumenten zich afvragen of het wel veilig is. Wat als de winkelier wordt gehackt en betaalgegevens op straat komen te liggen? De oplossing is een technologie die tokenization wordt genoemd. Simpel gezegd is Tokenization een technische oplossing voor het beveiligen van mobiele kaartbetalingen. Dat doe je door het versleutelen van gegevens waarbij het kaartnummer wordt vervangen door een alternatieve code. Deze versleutelde gegevens noemen we een token.
Tokenization opent de poort naar talloze mogelijkheden. Het maakt betalen via de telefoon mogelijk, maar kan bijvoorbeeld ook ingebouwd worden in een elektrische auto, zodat een laadstation de auto herkent en het verschuldigde bedrag automatisch verrekent na het opladen.
Technologie neemt een enorme vlucht en biedt ongekende mogelijkheden in het betaalverkeer. Voor mij is het de uitdaging die te vertalen naar klantbehoeftes. Daarbij besteden we speciaal aandacht aan senioren en kwetsbare klanten met als doel ook hen zo goed mogelijk te ondersteunen en zo lang mogelijk zelfstandig hun bankzaken te laten regelen en waarde toe te voegen. Klanten die daar extra hulp bij nodig hebben, helpen we graag op weg, zodat ze het een volgende keer zelf kunnen.
Alle ontwikkelingen op het gebied van tokenization zijn een spannend traject, omdat we vaak bezig zijn met de betaalmogelijkheden waar de klant nu nog geen weet van heeft. Tokenization is nog enorm in ontwikkeling en we staan pas aan het begin. En juist dat inspireert mij!’