Hybride werken

Hybride werken

Wat is hybide werken?

Activiteitgericht werken is de kern van hybride werken. Welke activiteiten je op een dag doet, bepaalt waar en wanneer je die dag werkt. In het verleden hebben we ons onvoldoende afgevraagd wat de meest handige tijd en plaats is om je werk te doen. Van negen tot vijf op kantoor was de norm, we dachten daar nauwelijks over na. Het gevolg was dat we massaal in de file stonden en de hele dag op dezelfde werkplek zaten, ongeacht het werk dat we deden. Corona heeft ons geleerd dat het veel slimmer kan en dat thuiswerken heel goed mogelijk is.

Waarom gaan we eigenlijk hybride werken?

Een persoonlijke bank in de digitale tijd, die ambitie willen wij doorvertalen in onze manier van werken. Digitalisering en beeldbankieren zijn belangrijke elementen in ons nieuwe bedieningsmodel. Als je dat gebruikt in het contact met de klant, gebruik het dan ook in je eigen werk. Practice what you preach: het zelf doorleven en ervaren, net zoals we daarin geloven voor onze klanten.

Hybride werken geeft ook onze (toekomstige) collega’s de flexibiliteit invulling te geven aan de verschillende rollen in hun leven, als collega, ouder, mantelzorger, etc. Het wordt een wezenlijk onderdeel van onze 'people value proposition': bij ABN AMRO heb je vrijheid om jouw werk zelf te organiseren, waar en wanneer jij wilt. Uiteraard in nauwe samenspraak met je team en collega’s. En laten we ook niet onze purpose en duurzaamheidsdoelstellingen vergeten. Minder reisbewegingen helpen ons die duurzaamheidsdoelen te halen. Want wij zijn er van overtuigd: er is een wereld te winnen.

Hoe vaak mag ik naar kantoor?

De kern van 'hybride werken' is dat je op basis van je activiteit bepaalt welke werkplek je nodig hebt. Op basis daarvan gaan we ervan uit dat collega’s gemiddeld zo’n twee à drie dagen thuis of op afstand werken. Daarbij houden we ook rekening met collega’s die niet altijd thuis kunnen of willen werken; de wellbeing van en 'care' voor onze collega’s staat namelijk voorop. Uit onze onderzoeken blijkt dat collega’s het persoonlijke contact op kantoor missen, maar dat ze ook de voordelen van het op afstand werken ontdekt hebben. In de nieuwe situatie kan het allebei.

Thuiswerkfaciliteiten

Een goede inrichting van een thuiswerkplek is heel belangrijk. Heb je geen goed bureau, goede bureaustoel of beeldscherm? Medewerkers van ABN AMRO kunnen een ergonomische thuiswerkplek bestellen. Ook inspireren wij regelmatig onze medewerkers met tips over hoe je het beste kunt thuiswerken, zoals:

  • Wissel digitale sessies af met gewone telefoongesprekken en houd die telefoongesprekken lekker lopend, buiten in de natuur. Beweging en frisse lucht zijn goed voor het lijf en de hersenen.
  • Probeer waar mogelijk gedurende de dag van omgeving te veranderen, maar blijf hoe dan ook niet de hele dag op dezelfde stoel zitten.
  • Zorg dat meetings maximaal 45 minuten duren in plaats van 60. Zo heb je de mogelijkheid om je benen te strekken, water te drinken en je hersenen te heractiveren.
  • Zet alles uit aan het einde van de dag. Er is het gemis van het ritje naar huis, dus maak een wandeling, doe een boodschap, sluit je 'kantoor' af. 
  • Doe iets voor een ander. Je prikkelt daarmee het brein op dezelfde manier als dat je zou doen als je iemand daadwerkelijk ziet.
  • Probeer geen overleggen tussen twaalf en één uur in te plannen. Dan kan iedereen even een pauze nemen en rustig lunchen. 

Ben jij uit het juiste hout gesneden?

Kun je de geschikte vacature niet vinden?

Meld je aan voor een JobAlert en krijg per e-mail bericht zodra de vacature beschikbaar komt.