Data & Analytics
Via een versnelde route naar de strategische cockpit
“Nooit gedacht dat ik bij een bank zou gaan werken! Ik heb Bedrijfskunde en Information & Knowledge Management gestudeerd en tijdens m’n studie vooral in de e-commerce gewerkt. Via die route ben ik in de datawereld beland. Ik zag een carrière in de IT wel zitten, maar stelde mezelf eerder in een commerciële functie voor. Tot een recruiter me in contact bracht met ABN AMRO, waar ik in een vrij technische rol kon starten – software maken, simpel gezegd.”
Zin in een uitdaging
“Ik dacht: waarom ook niet? De financiële sector trok me eigenlijk wel aan, omdat die volop in beweging is. Denk alleen al aan de disrupties die challenger banks aanrichten – de nieuwe, kleine banken die vooral online actief zijn en daarin de gevestigde banken soms voorbijstreven. Ik was benieuwd hoe ABN AMRO met zulke ontwikkelingen omgaat. En eerlijk gezegd had ik ook wel zin om de status quo uit te dagen. Dus ik heb gesolliciteerd, en werd aangenomen.”
Binnenkomen in het datateam
“Ik ben begonnen op de afdeling Data & Analytics, in een vrij technische rol dus. Later ging ik meer de businesskant op, waarin ik de vertaalslag maakte tussen wat m’n datacollega’s ontwikkelden, en wat de rest van de bank nodig had. Ik hield me vooral bezig met datamanagement-vraagstukken: hoe kunnen we binnen deze organisatie veilig data delen, en waar slaan we alles vindbaar en verantwoord op?”
Vrouwen (sneller) naar de top
“Op een gegeven moment ben ik voorgedragen voor het Female Accelerate Career-programma, bedoeld om vrouwen met ambities binnen de bank sneller naar de top te krijgen. Een eer om hiervoor gevraagd te worden! Om echt mee te mogen doen, moest ik nog wel een motivatie schrijven en m’n cv uit het stof halen. Die moeite heb ik gedaan, want ik dacht: als dit me lukt, zou dat echt gaaf zijn.”
“Uiteindelijk ben ik met 19 andere vrouwen geselecteerd. Ik kreeg een sponsor en leerde voor mijn carrière de juiste mensen binnen de bank kennen. Hierdoor heb ik eerder m’n volgende stap kunnen zetten: de strategische kant op.”
In de strategische cockpit
“Sinds kort ben ik Strategy Consultant binnen het Execution Office. Dat is eigenlijk de cockpit van waaruit de vernieuwde strategie van ABN AMRO wordt bestuurd en gemonitord. Die strategie houdt in dat we een ‘persoonlijke bank in digitale tijd’ willen worden. En dat we op milieu- en maatschappelijk gebied blijvende impact willen maken: ‘Banking for better, for generations to come’.”
“Die koers heeft invloed op de hele organisatie. Producten en processen moeten anders, net als onze digitale infrastructuur. We hebben nieuwe mensen nodig voor nieuwe rollen, en sommige collega’s moeten worden bijgeschoold. Vanuit het Execution Office overzien we hoe de strategie bankbreed wordt opgepikt, waar we sneller kunnen en op welke punten extra ondersteuning nodig is. Bij ons komt alles samen.”
“Het mooiste aan m’n werk? Dat ik elke dag met zeer diverse, ambitieuze mensen moeilijke vraagstukken mag oplossen. En dat ik de ruimte krijg om mezelf verder te ontwikkelen. Je moet wel zelf het initiatief nemen, maar áls je dat doet, is er binnen ABN AMRO heel veel mogelijk.”