Digital & Innovation
Iedereen moet kunnen internetbankieren
“Als product owner ben je verantwoordelijk voor een bepaald product, in mijn geval een deel van de frontend van internetbankieren voor particulieren. Concreet houdt dat in dat ik samenwerk met drie development-teams in India, die ik op inhoud aanstuur. Ik vervul eigenlijk een brugfunctie tussen de technische kant van ons betaalplatform en de behoeften die onze collega’s of klanten hebben. Nieuwe wensen prioriteer ik voor de developers, technische kansen of hindernissen vertaal ik terug naar de rest van de organisatie.”
Digitaal bankieren: steeds betrouwbaarder, sneller en toegankelijker
“Nu zijn we bezig met een heel groot project, waarin we internetbankieren toekomstproof maken en veel applicaties naar de cloud migreren. Uiteindelijk zorgt dat er namelijk voor dat we later makkelijker en sneller dingen kunnen aanpassen en live kunnen brengen voor klanten. Als wetgeving verandert, maar ook als we het klanten met weinig technologische affiniteit makkelijker kunnen maken. Bovendien kan iedereen straks nóg sneller en eenvoudiger z’n bankzaken regelen.”
Van stage tot fulltime baan
“Ik ben bij ABN AMRO begonnen met een stage voor mijn bachelor Communicatiewetenschappen. Ik was klant van de bank, zag een vacature en dacht: dat merk ken ik een beetje, laat ik het eens proberen. Toen ik aan mijn master begon, kreeg ik een belletje van mijn oude stagebegeleidster. Of ik op gesprek wilde komen voor de functie als junior HR consultant. Dat heb ik toen een paar dagen per week gedaan tijdens mijn master Digital Business.”
“Nog voordat ik mijn diploma had, kon ik al koffiedrinken met een manager binnen Retail Banking – het bankonderdeel waar ik nu nog steeds werk. Mijn vrienden zijn soms nog steeds verbaasd dat ik nu bij een bank zit, het begon namelijk allemaal met een stage. Ik snap dat mijn werk op het eerste gezicht saai kan lijken, maar banken gaan steeds meer op IT-bedrijven lijken en er is veel ruimte voor innovatie. Moet ook wel, want er gebeurt zo veel op het gebied van financiële dienstverlening.”
Net een nieuwe school
“ABN AMRO is een grote organisatie. Dat kan in het begin best wennen zijn. Maar volgens mij laat mijn loopbaan binnen de bank ook zien hoe gemoedelijk het kan zijn. Je bent maar één kop koffie verwijderd van nuttige connecties en mooie carrièrekansen. Je kunt de bank bijna vergelijken met een grote school. Het kan je overweldigen, maar aan de andere kant: werken met zo veel verschillende mensen betekent ook dat de kans op een persoonlijke of professionele klik groot is.”
Jezelf ontwikkelen was nog nooit zo makkelijk
“Je krijgt alle ruimte om jezelf te ontwikkelen en wordt gestimuleerd om die ruimte ook te pakken. Bijvoorbeeld door een cursus of training te volgen. Alles is mogelijk, als het maar bijdraagt aan je persoonlijke of professionele ontwikkeling. En het is ook nog eens erg goed geregeld: er is een enorm leeraanbod waar je heel simpel uit kunt kiezen.”
Digital House
“Als ik naar kantoor ga, zit ik meestal in het Digital House in ons pand in Amsterdam-Zuidoost. Een open, gezellige ruimte met een koffiebar, hokjes om je even af te zonderen en een rondrijdende robot bij wie je vergaderruimtes kunt boeken. Bovendien zit daar iedereen die aan onze digitale dienstverlening werkt. Dat inspireert enorm om samen te werken en elkaar uit te dagen om onze producten nog beter te maken. En met mijn development-collega’s in India werk ik net zo gemakkelijk samen. Alleen even letten op het tijdsverschil!”