22 July 2020
Sinds het uitbreken van de coronacrisis in maart hebben banken in Nederland inmiddels bijna 152.000 ondernemers financieel meer lucht gegeven, meldt de Nederlandse Vereniging van Banken. Met het uitstel van aflossingen en het verstrekken van leningen of meer kredietruimte aan bedrijven is in totaal inmiddels zeventien miljard euro gemoeid.
‘Corona heeft de wereld op z’n kop gezet. Overleg je op het ene moment nog met je klanten over de manier waarop de groei van de onderneming het beste kan worden gefinancierd, gaat op het andere moment de aandacht opeens uit naar overleven. Een groot deel van mijn klanten is werkzaam in de modesector en die worden hard getroffen. De lentecollectie bleef achter gesloten deuren hangen, terwijl de winkelstraten nu nog steeds leeg ogen. Daardoor is er nagenoeg geen geld voor de najaarsbestellingen en vormen de huurlasten een blok aan het been. De continuïteit van de onderneming loopt gevaar en daar ligt ons wederzijds belang; samenwerken om deze economische tegenslag succesvol te overwinnen. Daarin kan ik mijn meerwaarde als Relatiemanager bewijzen.’
Danielle Notenboom is sinds een aantal jaren Relatiemanager Commercial Banking. Ze bedient klanten met een omzet tussen de € 2,5 en € 250 miljoen omzet. Ze studeerde Toegepaste Psychologie en heeft daarmee een atypische achtergrond voor een bankier. Of toch niet? ‘Goed bankieren is volgens mij vooral goed luisteren, sparren, prikkelen en verbinden en dan is een psychologische studie nog niet zo’n gekke basis. Uiteraard moet je wel affiniteit hebben met ondernemerschap en de cijfermatige kant daarvan, maar de soft skills bepalen je succes.
Zo overleg ik in deze tijden heel veel met mijn klanten over hoe het nu verder moet. We kunnen financieel wat ruimte geven door rente en aflossingsbetalingen op te schorten. Interessanter is om op zoek te gaan naar oplossingen die meer hout snijden. Mooi voorbeeld daarvan is hoe we in samenwerking met een team van verschillende specialisten binnen de organisatie tot een financieringsoplossing zijn gekomen voor een klant wiens voorjaarscollectie redelijk tijdloos is. Door die voorraad te financieren, waarbij ABN AMRO zich echt wel moest uitrekken, kunnen we deze donkere periode overbruggen.’
Banking for Better for Generations to Come
‘De continuïteit van onze klanten is uiteraard het allerbelangrijkste. De duurzaamheidsdiscussie speelt daarin ook een rol. Vanuit mijn rol probeer ik daar aandacht voor te vragen. Sommige veranderingen kunnen we stimuleren door het aanbieden van groene financieringen, andere door expertise die binnen de bank aanwezig is met hen te delen. We doen bijvoorbeeld veel onderzoek naar de circulaire economie en fair pricing. Wat zou bijvoorbeeld een spijkerbroek moeten kosten rekening houdend met verborgen kosten? Op deze wijze willen we winkel en modebedrijven helpen om de transitie te maken naar een duurzamer bedrijfsmodel.
Want één ding is zeker, als we terugkeren naar een ‘nieuw normaal’, zal dat een wereld zijn waarin duurzaamheid een grote rol speelt. Zo kun je deze tijd gebruiken om je daar op goed voor te bereiden! Ook dat voegt waarde toe aan mijn rol als Commercial Banker.