Marketing & Communicatie
Vol voor de winst: voor bank, klant én maatschappij
“Ik werk als contentmarketeer bij Commercial Banking, het team voor zakelijke klanten. Daar richten we ons op een uiteenlopende doelgroep: van zzp’ers tot grote bedrijven, in verschillende sectoren. Om hen goed te ondersteunen bij hun bankzaken, ontwikkelen we veel producten en diensten. Die moeten mijn collega-marketeers en ik op de juiste manier onder de aandacht brengen. Daar creëren we passende campagnes voor, van radio- en tv-reclames tot social campagnes. Ik ben daar van strategie tot productie bij betrokken.”
Voorop in maatschappelijke verandering
“Heel veel mensen hebben met ABN AMRO te maken. Dat maakt ons dé speler om een voortrekkersrol te pakken, onder meer op het gebied van duurzaamheid. En dat gaat verder dan de producten die we aanbieden of de voorwaarden die we stellen aan klanten. We willen hen proactief inspireren. Met iets kleins, zoals het financiële plaatje van zonnepanelen voorrekenen, tot iets groots als ons Sustainable Impact Fund. Ik ben dagelijks bezig met onze klanten op de juiste manier benaderen over deze mogelijkheden.”
Meten is steeds beter weten
“Efficiënt en impactvol communiceren met onze klanten vergt verschillende specialismen. In ons team zitten marketeers, copywriters, communicatiespecialisten én dataspecialisten. Vooral die laatsten maken dat we meer te weten komen over ons werk en de doelgroep. Wat willen onze klanten eigenlijk? Varen we wel de juiste koers? En halen we onze doelen?”
“Door die datafocus merk ik dat we overgaan van een kwantitatieve naar een kwalitatieve aanpak: we vangen liever dat ene kleine visje dat perfect aansluit bij onze boodschap, dan een net vol bijvangst. Dat vind ik mega-interessant. Ik kijk ook reikhalzend uit naar de reële, maar verre toekomst waarin we klanten genoeg kennen om onze dienstverlening aan hén aan te passen. Dat je geen studentenrekening krijgt omdat je een student bent, maar dat we een product ontwikkelen dat perfect bij jou aansluit.”
Bepaal je eigen koers, en je wordt erom gewaardeerd
“Ik krijg veel ruimte, mogelijkheden en aanmoediging om aan mijn ontwikkeling te werken. Je moet die kansen alleen wel zelf benutten, dat gaat niemand voor je doen. Zo ga ik zelf nog een marketingcursus doen: NIMA B. Maar je hebt ook andere, minder voor de hand liggende leeropties. Ik zit bijvoorbeeld in onze medezeggenschapsraad. Leerzaam, én ik krijg waardering omdat ik die verantwoordelijkheid neem. Ik zeg altijd: ‘Als je je zichtbaar maakt, word je ook gezien.’ Dat blijkt!”
Creatieve ei kwijt
“Ik vind mezelf best creatief, en was bang dat ik misschien geremd zou worden binnen zo’n grote organisatie. Maar ik ervaar het tegengestelde. Ja, er is een geijkte status quo. Maar ik zie dat juist als een kans om verrassend uit de hoek te komen. Soms stuit je op weerstand. Maar als je met frisse ideeën komt en die goed kunt onderbouwen, dan ligt er zeker ruimte om het anders te doen – en vind je genoeg medestanders.”
Open voor elkaar
“Ik vind onze cultuur heel fijn, open en inclusief. Ook qua karakters: ik zeg altijd wel wat ik vind, maar dat doet natuurlijk niet iedereen. Volgens mij zorgen we er allemaal voor dat iedereen gehoord wordt: jong of oud, junior of senior. We respecteren elkaar en elkaars expertise. Bovendien hecht iedereen veel waarde aan kennisdeling. Want waarom zou je informatie voor jezelf houden, als je er ook een collega – en daarmee de klant en organisatie – mee kunt helpen?”