Customer & Products
Van creatief proces tot geslaagde campagne
“Na jarenlang bij reclamebureaus te hebben gewerkt, ging ik aan de slag als communicatiemedewerker bij ABN AMRO. Via een recruiter kwam ik bij de bank terecht. Ik vind het leuk om het proces van de andere kant te zien, nu ben ík de klant die bij reclamebureaus op bezoek gaat.”
Impactvolle campagnes ontwikkelen
“Ik houd me bezig met alle externe communicatie en media van ABN AMRO. Daarbij werk ik intensief samen met reclamebureaus, communicatieprofessionals en onderzoeksinstellingen. We ontwikkelen tv-spots, radiocommercials en online campagnes. De belangrijkste vraag tijdens mijn werk is: wat stralen we uit als bank? We willen dat klanten en prospects ons associëren met bepaalde waarden.”
“Aan de buitenwereld willen we de deskundigheid en de maatschappelijke betrokkenheid van de bank laten zien. Op die twee merkwaarden focussen we nu in onze externe communicatie. Omdat ABN AMRO zo’n groot bedrijf is, kunnen we echt impact maken. Het is zo leuk om campagnes te ontwikkelen voor een bedrijf dat iedereen kent, daar kun je echt verschil mee maken.”
De hele bank in de spotlights zetten
“Alles wat wij bedenken, is ontzettend zichtbaar is. En het is natuurlijk aan smaak onderhevig. Elk woord, elk geluid, elk beeld is een weloverwogen beslissing. Ook vind ik het een uitdaging dat wij voor de hele bank werken, van retail tot private banking en corporate banking. Aan ons de taak om alle producten en diensten in de spotlights te zetten. Daarin moeten we keuzes maken: wat laten we wel zien, en wat niet?”
Biertjes en bitterballen in de Bijlmer
“Op de hele communicatieafdeling werken in totaal zo’n 60 mensen, elk team heeft z’n eigen focus: de zakelijke markt, dagelijkse bankzaken, employer branding, noem maar op. Binnen elk team werken weer data-analisten, copywriters, content marketeers en communicatiespecialisten.”
“Ik werk voor Draai Naar Digitaal (DND), samen met zeven anderen. We spreken elkaar dagelijks en proberen ook steeds vaker in kleine groepjes naar kantoor te gaan. Zeker tijdens het thuiswerken is het belangrijk om tijd te maken voor smalltalk. Anders loop je het gevaar dat je onderling alleen nog maar over werk praat. Laatst zijn we gaan borrelen op een terras in de Bijlmer, vlak bij ons kantoor. Biertje en bitterballen erbij, zo fijn om elkaar weer even in het echt te zien.”
Zelf je werkdagen invullen
“Vrijheid staat binnen ons team hoog in het vaandel. Er zijn weinig regels, we vullen zelf onze dagen in en controleren elkaar niet. Iedereen is gemotiveerd, we zijn allemaal jong en ambitieus. Ook vinden we het binnen het team belangrijk dat we ons blijven ontwikkelen.”
“Zo stuurde mijn manager me een tijdje terug een uitgebreide marketingcursus door, die mocht ik volgen tijdens werktijd. Zij denkt echt met me mee en vindt het belangrijk dat ik opleidingen doe en zo mezelf blijf ontwikkelen.”
Ruimte voor creativiteit
“Tijdens deze cursus stond creativiteit centraal. De bankenwereld is redelijk rechttoe rechtaan, maar wij hebben binnen ons werk te maken met creatieve processen en mensen. Om tot een goede campagne te komen, moet je openstaan voor ideeën. En juist de beste ideeën schuren af en toe. Het risico is dat een groot bedrijf snel kiest voor de veilige weg. Daarom is het in ons werk belangrijk om mondig te zijn en lef te hebben. Durf de niet-gebaande paden te nemen, daar rollen vaak de beste ideeën uit.”