Customer & Products
Lennart structureert en beheert de financiering voor retailbedrijven
“Eigenlijk ben ik een klassieke bankier. Mijn team leent geld uit en zorgt dat het terugkomt. Dat is ook meteen het mooie aan het ‘product’ dat we verkopen: we willen graag financieren, maar ook weer niet te veel. Als ik een fietswinkel was, zou ik zo veel mogelijk fietsen willen verkopen. Nu moet ik rekening houden met het risico dat ons product niet terugkomt.”
“Ik ben relationship manager op de afdeling Commercial Banking Clients, en ik financier bedrijven in de retailsector. Vooral grote fashionbedrijven, maar bijvoorbeeld ook autobedrijven, groothandels en kunsthandelaren. De grotere kledingketens, dat zijn mijn belangrijkste klanten. Als ze geld willen lenen om een bedrijfspand te kopen of te investeren in een nieuwe collectie, komen ze bij mij uit. Ik structureer de financiering. Dat betekent dat ik bepaal welke bv’s ik in het krediet opneem en welke financiële afspraken we hanteren, denk aan rentetarieven. En ook voor alles eromheen ben ik hun centrale aanspreekpunt. Verzekeringen, garanties, bankpasjes, buitenlandse valutabetalingen.”
Van factoring naar bredere rol
“Ik heb eerst een jaar bij een valutabroker gewerkt. Daar zaten een paar oud-bankiers van ABN AMRO, en die zeiden: ga naar de bank, daar kun je veel leren. Bij m’n sollicitatie ging ik voor de baan die ik nu heb, maar dan de juniorfunctie. Uiteindelijk kon ik drie jaar geleden starten in een rol waarin ik alleen ‘factoring’ deed, financiering op basis van debiteuren. Stel dat een warenhuis bij een lingeriemerk voor honderduizend euro aan bikini’s en bh’s inkoopt, maar pas drie maanden later betaalt. Hoe overbrugt zo’n klant dat? Mijn taak was om deze bedragen te beoordelen en voor te schieten, zodat-ie z’n huren en personeel kan blijven betalen.”
“Het verschil met wat ik nu doe? Eerst was ik een specialist, nu ben ik een soort algemene accountmanager en kan ik klanten veel meer financieringsvormen aanbieden. Bovendien heb ik intensiever klantcontact. Tijdens een lunchafspraak of etentje met een klant kan het zomaar eerst een halfuur over de kinderen en kleinkinderen gaan, en het vakantiehuis op Ibiza. Daarna pas bespreken we de financiën. Na een tijd bouw je echt een band op. Die bezoekjes maken het werk fantastisch.”
Het vak geleerd bij ABN AMRO
“Ik heb rechten gestudeerd en daarna een master business administration gedaan. Het klinkt misschien gek, maar van finance wist ik toen weinig. Ja, dat je bezittingen en schulden samen de balans van je bedrijf vormen, meer niet. Alles wat ik nu weet, heb ik hier geleerd. Daar heb ik zelf veel tijd en moeite ingestoken. Maar ik heb er ook echt alle ruimte voor gekregen. Je merkt aan alles dat de bank je heel graag wil laten groeien.”
“Ik zie het bij de mkb’ers die ik financier: nieuwe medewerkers moeten meteen leveren, er is geen tijd om je eerst uitgebreid op te leiden. Het is uniek dat ABN AMRO je volledig de kans geeft om je te ontplooien. Dat zie je ook aan de opleidingen die we aangeboden krijgen. Iedere collega krijgt jaarlijks een opleidingsbudget van duizend euro, dat je drie jaar mag opsparen. Ik ben best een prater en vind het soms moeilijk om ter zake te komen, daarom heb ik onlangs een cursus effectief communiceren gevolgd. Een driedaagse training, gegeven door communicatiespecialisten. Echt heel bruikbaar.”
Lening als doorstart naar groei
“Ik vind ABN AMRO een fijne organisatie. Een bank heeft een belangrijke maatschappelijke functie, met name voor bedrijven zijn wij de smeerolie van de economie. Doordat we geld uitlenen, kunnen zij mensen aannemen. We zorgen dat bedrijven kunnen blijven ondernemen, investeren en groeien. Natuurlijk moeten we soms nee verkopen, als we inschatten dat een klant de financiering niet kan dragen. Maar als je als bedrijf een goed plan hebt, geeft een lening je de kans om financieel afhankelijk te worden. Die rol wordt ons toevertrouwd. Daar werken we samen aan. Dat is toch mooi?”